De medische anamnese is een essentieel onderdeel van de anamnese bij de tandarts. Door het afnemen van een medische anamnese wordt de tandarts zich bewust van ziekten en aandoeningen bij zijn patiënt, die bijvoorbeeld kunnen interfereren met de tandheelkundige behandeling.

Het uiteindelijke doel is een optimale tandheelkundige zorg te bieden aan medisch complexe patiënten die, in de nabije toekomst, in steeds grotere getale de algemene praktijk zullen consulteren.

Enkele voorbeelden:

• Indien u een prothese van kunstmateriaal in het lichaam heeft (een kunsthartklep of heupprothese e.d.) of indien u een lekkende hartklep heeft, mag er niet zonder antibioticum een kies getrokken worden.
  • Het gebruik van antistollingsmedicatie ("bloedverdunners") heeft ook gevolgen b.v. voor het trekken van gebitselementen. Dit kan namelijk ernstige nabloedingen veroorzaken.
  • Sommige medicijnen of ziekten gaan gepaard met veranderingen aan tanden en tandvlees, die zichtbaar zijn voor de tandarts.
  • Indien u allergisch bent voor b.v. latex (natuurrubber) of bepaalde antibiotica, kunnen de tandarts en zijn assistente hiermee rekening houden door latexvrije handschoenen te gebruiken, respectievelijk andere antibiotica voor te schrijven.

De tandarts kan dus niet altijd de goede voorzorgsmaatregelen nemen als hij onvoldoende op de hoogte is van het antwoord op de vragen in deze lijst. Dit geldt niet alleen voor nieuwe patiënten, maar ook voor bestaande patiënten die zo'n lijst nog niet eerder hebben ingevuld (of die dat wel deden, maar de indertijd gegeven informatie is inmiddels verouderd).

We willen daarom benadrukken, dat het noodzakelijk is deze vragenlijst naar waarheid te beantwoorden. Het is belangrijk wanneer er in de toekomst wijzigingen voordoen in uw gezondheid u dit direct aan ons doorgeeft. Beter is het om de lijst ieder jaar even in te vullen!

U kunt de vragenlijst downloaden als pdf. Nadat u het bestand heeft uitgeprint kunt u het alvast thuis invullen en bij uw eerstvolgende bezoek aan de  praktijk meenemen.

Download hier de Gezondheids Vragenlijst